Bezoek ouders, human rights camp & flashmob - Reisverslag uit Bo-Kaap, Zuid-Afrika van Joris Brink - WaarBenJij.nu Bezoek ouders, human rights camp & flashmob - Reisverslag uit Bo-Kaap, Zuid-Afrika van Joris Brink - WaarBenJij.nu

Bezoek ouders, human rights camp & flashmob

Door: Joris ten Brink

Blijf op de hoogte en volg Joris

25 Februari 2015 | Zuid-Afrika, Bo-Kaap

Hallo allen,

Hier weer eens een berichtje vanuit Capetown. Het is alweer een tijdje geleden dat ik iets heb geschreven, i’m sorry for that! Er zijn in mijn huis in Bo-Kaap inmiddels veel wijzigingen geweest, ik ben zelf al verhuisd naar een iets grotere kamer en na mijn zijn er inmiddels 5 nieuwelingen gekomen. We leven nu met ongeveer 14 mensen samen dus het is altijd wel een gezellig boel in huis. Zo hebben we ongeveer wekelijks een braai (een soort bbq) met een daaropvolgende ruzie met onze buurman omdat we teveel geluidsoverlast maken (dat is iets minder). Ook hebben we een ‘american evening’ gehad georganiseerd door Bradon (onze Amerikaan in huis).

Ongeveer anderhalve week geleden zijn pa en ma in Kaapstad beland. Ze zaten hun eerste dagen ook in Bo-Kaap in een heel schitterend hotel. Ik heb de vrijdag en zaterdag met hun doorgebracht en elke ochtend heerlijk bij hun ontbeten (al moest ik daarvoor wel elke dag een steile berg op klimmen). Op vrijdag zijn we naar Waterfront geweest, dat is het toeristische gedeelte van Kaapstad, en daar hebben we two oceans bezocht. Een soort museum over de twee oceanen die met elkaar botsen bij Kaapstad (indische en Atlantsiche ocean). Zo is het heel opmerkelijk dat het vaak rond de 35 graden is, maar dat het aft e raden is om te gaan zwemmen in de zee. Dat is namelijk gewoon maar 5 graden ofzo. Het is het water dat rechtsstreeks vanaf Antartica vandaan komt.

Vervolgens zijn we op zaterdag met de ‘hop-on, hop-off’ bus meegereden, die maakt een rondje om de tafelberg en je kan dan uitstappen op allerlei leuke plekjes. Zo hebben we 3 uur rondgelopen in Kirstenbosch (erg mooi natuurpark aan de voet van de tafelberg) en een winetour gedaan (lekkere wijntjes gedronken) in de oudste wijnkwekerij van Zuid-Afrika. ‘savonds zijn we gaan eten bij ‘mama africa’. Dat is een erg touristisch restaurentje waar je typisch Afrikaans kan eten. Zo hebben we daar krokodil en Zebra gegeten.

Op zondag was de flashmob die ik georganiseerd had met het werk. Het was een erg groot succes, maar ik heb toch wel een stressvolle dag gehad. Er was vanalles dat achter de schermen niet goed verliep waar ik bezig mee was, waardoor ik zelf helemaal niets van de show heb gezien. Het grote probleem bij het organiseren/regelen hier in Zuid-Afrika is dat je rekening moet houden met de Afrikaanse tijd. Een brabants kwartiertje is daar niets bij!!! Iedereen is hier altijd te laat en dat maakt het plannen erg lastig. Zelfs belangrijke vergaderingen met ons werk (op een meeting met het hoofdkantoor met de gevangenis van Cape Town kwamen wij een half uur te laat) beginnen te laat. En dat vind men dan geen enkel probleem. Maar al met al was de show goed verlopen. We hebben door middel van die show aandacht gevraagd voor action/2015 (zoek maar op op google).

Ons volgende project is het organiseren van een carierebeurs in Hanover Park. Dat is een van de meeste gevaarlijkste townships van Kaapstad. 80% van de jeugd is daar werkloos en daar willen we iets aan gaan doen. Het probleem is echter dat het gebied in hadden is van gangs. Deze gasten zijn voor niets en niemand bang en voeren een oorlog tegen elkaar. Je bent er als buitenstaander daarom wel veilig omdat ze het niet op jou gemund hebben, maar toch doet het aantal moorden per jaar je toch schrikken. Overigens komt oud Ajax speller Benny Mccarthy van Hanover Park vandaan! (maar dat terzijde).

Op het werk heb ik gezelschap gekregen van een ander Nederlands meisje. Anouk zal de komende 5 maanden ook bij ons komen werken. En ook hadden we de afgelopen twee weken een italiaans meisje rondlopen. Die meid, Ilaria, is zo gek als een deur en het is echt jammer dat ze alweer vertrokken is.

Vanzelfsprekend ben ik de tafelberg nog niet opgegaan (is er gewoon nog niet van gekomen) maar heb ik wel de Lions head opgehiked. Met een aantal huisgenoten van Anouk zijn we daar naar boven geklommen om de zonsondergang te bewonderen. Het is een erg mooie en ruige wandeltocht en ontzettend gaaf om te doen. Dat beloofd veel goeds voor de Tafelberg die nog veel hoger is!

Aanstaande vrijdag vertrekken we met het Africa Unite team voor een human rights kamp naar een boerderij 80 km uit Kaapstad. We gaan daar heen met 18 amerikaanse studenten die in Kaapstad hun internship doen en 20 locals die als vrijwilliger in hun community namens Africa Unite aan de slag willen om de sociale cohesie in hun wijk te bevorderen. Die zal een erg intensief kamp worden en als ik de verslagen van vorige jaren mag geloven een onvergetelijk weekend. Daar heb ik dus erg veel zin in. Vervolgens komen de maandag daarop mijn ouders aan in Cape Town na hun rondreis langs de Zuidkust (de garden route). Volgende week ben ik vrij en ga ik met hun gezellig alle toeristische gedeeltes van Capetown bewonderen.

Nou dat was het weer.

Tot ziens, of zoals ze hier zeggen: “sharp sharp”

  • 25 Februari 2015 - 20:20

    Maria:

    Hee Joris,
    Super wat heb je daar een leuke tijd zeg.Wat gaaf dat je ouders nu in Afrika zijn.
    Een organisator ben ook .Heb je foto's of een filmpje van je flash mob.
    Kijk alweer uit naar je volgende reisverslag. Doe voorzichtig me
    t je volgende project . Veel groetjes en we wachten op je foto' s.
    Maria Schijvens

  • 26 Februari 2015 - 10:38

    Paul & Ilja:

    Ha die Joris!
    Leuk om weer iets van je avonturen te lezen!! Klinkt goed allemaal! We zijn wel benieuwd of de krokodil en zebra lekker waren?! Wat fijn dat de flashmob (ondanks de stress) goed ging! We missen je hier wel hoor! Heel veel succes op de boerderij en alvast veel plezier met je ouders!!
    Groetjes Paul en Iljs

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Zuid-Afrika, Bo-Kaap

Joris

Joris en zijn naar Kaapstad

Actief sinds 05 Jan. 2015
Verslag gelezen: 282
Totaal aantal bezoekers 4712

Voorgaande reizen:

14 Januari 2015 - 14 Juli 2015

Mijn eerste reis

Landen bezocht: