Xenofobie, maar ook een schitterend land. - Reisverslag uit Bo-Kaap, Zuid-Afrika van Joris Brink - WaarBenJij.nu Xenofobie, maar ook een schitterend land. - Reisverslag uit Bo-Kaap, Zuid-Afrika van Joris Brink - WaarBenJij.nu

Xenofobie, maar ook een schitterend land.

Blijf op de hoogte en volg Joris

11 Mei 2015 | Zuid-Afrika, Bo-Kaap

Hoi allemaal,

Inmiddels zit ik vier maanden in Kaapstad en helaas gaat de tijd nu echt vliegen. Ze zeiden al tegen me dat de eerste 3 maanden langzaam zouden gaan, en de laatste 3 snel.. Nou dat is dus ook zo.
Laat ik maar beginnen met een uitleg over mijn Facebook acties over xenofobie. Dat is een groot maatschappelijk probleem hier in zuid afrika en Africa Unite is er voor om dat soort problemen tegen te gaan. Het probleem van (afro) xenofobie is dat originele zuid Afrikanen hun eigen zwarte broeders vanuit andere Afrikaanse landen met geweld laten weten dat ze hier niet welkom zijn. Dat gaat zelfs zo ver dat in Soweto (Johannesburg) vermoord zijn. Oorzaak? Omdat ze niet van Zuid-Afrika komen.

Beangstigt dit mij als niet Zuid-Afrikaan? Nee, want de woede is alleeen gericht op mensen van andere Afrikaanse landen. De reden van deze afro-xenofobie ligt na het afschaffen van de apartheid. Toen mandela aan de macht was zei hij dat Zuid-Afrika een 'rainbow nation' moest zijn. Iedereen was welkom in Zuid-Afrika ongeacht je afkomst. De grenzen werden dus open gegooid.

Gevolg daarvan was dat goed geschoolde andere Afrikanen die in hun eigen land door de lage werkgelegenheid geen werk hadden, hun geluk kwamen zoeken in zuid-afrika. Aangezien ze een goede educatie hadden en erg gemotiveerd waren, kregen zij al snel een baan in de vorm van een eigen winkeltje in de townships van Zuid-Afrika.

De originele Zuid-Afrikanen daarentegen dachten dat het geluk hun na de afschaffing van de apartheid wel zou komen aanwaaien. Dat bleek vanzelfsprekend niet het geval. Nu is er dus sprake van jaloezie van originele Zuid-Afrikanen jegens de succesvolle immigranten en dit heeft geleid tot de xenofobie-aanval van de laatste maanden.

Wat doen wij als Africa Unite aan dit probleem?
Onze organisatie is vooral gericht op het bevorderen van sociale cohesie voor de jeugd in Kaapstad. Dat houdt in dat we proberen om de jeugd al op jonge leeftijd er van bewust proberen te maken dat zij nou eenmaal in een multicultureel land wonen en dat al die culturen dezelfde rechten hebben. Door de lange geschieden van dit land is er immers geen sprake meer van een 'originele inwoner'. Wij zien dus geen direct resultaat van ons werk, maar wij zijn van mening dat dit probleem bij de wortel moet worden aangepAkt, en dus door educatie bij de jeugd.

Nou goed. Tot zo ver de serieuze Joris. Nu over naar mijn FAN-TAS-TISCHE tijd in Kaapstad. Helaas begint het hier een beetje winter worden, het kater uitzitten op het strand is dus wel een beetje voorbij. Maar kater betekent: leuke avond/nacht, en dat is ook zeker het geval hier. De weekenden zijn zo ontzettend vol met feestjes en braai's dat je soms helaas moet afmelden omdat je een dubbele planning aan feestjes hebt (luxe probleem).

Vorig weekend was wel een hoogtepuntje. Samen met Akram, Mo, Morena en Henrik ben ik 3 dagen naar Cederburg geweest. Dat is een enorm groot natuurpark zon 4 uur rijden ten noorden van Kaapstad. We vertrokken vrijdagochtend om 4 uur in de morgen om lekker op tijd te zijn. Om 10 uur hadden we een afspraak bij een piloot die ons is een oud vliegtuigje boven het natuurschoon vloog. Ontzettend prachtig en zelfs een soort van looping gemaakt. Daarna hebben we een kleine Hike gemaakt op een vd vele bergen. En eigenlijk kwam het leukste savonds; we zagen al dat er een leuke plek was voor een kampvuur en tevens een braai, en dat gebeurde savonds dus ook. Wij waren met zijn vijfen, maar ik denk dat we met 20 mensen in totaal waren; ontzettend gezellig van 7 uur savonds tot 4 uur snachts. Alle maatschappelijke problemen heb ik in die nacht met mijn. Nieuwe vrienden opgelost.

De volgende dag zijn we gaan paardrijden. Ik kan u vertellen dat ik vorig jaar ben wezen skydiven op texel, maar dat ik hier banger voor was. Ik heb gewoon geen connectie met dieren. Zij mogen mij niet, en ik hun niet.. En dat hebben we 25 jaar van elkaar geaccepteerd. Maar nu heb ik dus paardgereden... Verrassend genoeg ging het best goed en ik had een goede band met mijn paard, Shakira. Na een klein uurtje durfde ik al in draf te gaan en zelfs een klein stukje gegaloppeerd (een heel eng moment). Ik heb overigens daarna wel 3 dagen met spierpijn in mijn rug rondgelopen omdat ik ipv mee ging met de bewegingen van het paard, mezelf de hele tijd op het zadel liet stuiteren.

Dit weekend ben ik naar het schitterende voetbalstadion geweest om een een wedstrijd van ajax cape town te zien. We dachten dat we aan de kassa nog wel een ticket konden kopen. Helaas was dat niet mogelijk en toen hebben we maar op een illegale wijze van iemand buiten het stadion wat kaartjes gekocht (altijd al eens willen doen). Gisteren zijn we naar groot feest van de Duitse DJ Robin Schulz geweest in Waterfront, wat een geweldig feestje was dat zeg :D.

Verder heb ik hier natuurlijk ook koningsnacht en dag gevierd. De Nederlandse invloed hier in Kaapstad gaat kennelijk zo ver. Bij toeval was de 27e april hier ook een nationale dag waar iedereen vrij was aangezien hier 'freedoms day' werd gevierd.

Nou zoals jullie kunnen lezen; ik vermaak me wel.

groeten een tot snel!
Joris

  • 11 Mei 2015 - 21:18

    Leon:

    Leuk stukje weer! Eet jij ook iets anders dan van een braai? Moet ik over 3,5 week een weegschaal meenemen?

  • 11 Mei 2015 - 21:51

    Maria:

    Hee Joris,

    Laatst is er een reportage op tv geweest van xenofobie, indrukwekkend was dat. Jullie zijn goed bezig om dit probleem met de jongeren te bespreken en hen te leren dat alle culturen dezelfde rechten hebben.

    Joris wat heb jij een leuke tijd in Afrika, als ik de foto's van je uitstapjes zie, ze spreken boekdelen.
    Geniet nog van je tijd, super !!!
    Groetjes Maria


  • 12 Mei 2015 - 15:01

    Giraffe:

    Ik vind dit meer dan fantastisch. Wat gun ik je dit geluk toch! Tot snel, mijn gulzige olifant ;)

  • 18 Mei 2015 - 16:31

    Jordy :

    Je bent een goede vriend.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Zuid-Afrika, Bo-Kaap

Joris

Joris en zijn naar Kaapstad

Actief sinds 05 Jan. 2015
Verslag gelezen: 1334
Totaal aantal bezoekers 4716

Voorgaande reizen:

14 Januari 2015 - 14 Juli 2015

Mijn eerste reis

Landen bezocht: