Africa Unite - Reisverslag uit Bo-Kaap, Zuid-Afrika van Joris Brink - WaarBenJij.nu Africa Unite - Reisverslag uit Bo-Kaap, Zuid-Afrika van Joris Brink - WaarBenJij.nu

Africa Unite

Door: Joris

Blijf op de hoogte en volg Joris

02 Februari 2015 | Zuid-Afrika, Bo-Kaap

Goed, na lang aandringen van god en de halve wereld weer een verslag namens mijner zijde. Ik zit nu bijna 3 weken in Kaapstad en het is hier warm... heel erg warm. Ik heb op mijn eerste dag hier een regenbui gehad en sindsdien niet meer Na mijn eerste weekend wat best saai was ben ik op maandag gestart met mijn werk bij Africa Unite. En dat is een enorme voltreffer gebleken.

Eindelijk kan ik jullie nu allemaal precies vertellen 'wat ik daar nou eigenlijk ga doen'. Africa Unite is een mensenrechtenorganistatie in Kaapstad die zich vooral richt op je jeugd in Kaapstad van diverse afkomst. Het probleem in Kaapstad is dat in de townships (de sloppenwijken) het gros van de kinderen niet naar school gaat omdat ze of geen zin hebben, of niet mogen, of niet kunnen. Veel van hen belanden in de criminaliteit. Het doel van Africa Unite is preventief, we proberen de problemen dus te voorkomen in plaats van ze op te lossen.

Dat doen wij door middel van het Human rights project. Ieder jaar selecteren wij vrijwilligers die zichzelf opgegeven hebben voor onze trainingen om hun 'op te leiden'. We gaan een weekend met hun op een educatief kamp (dit jaar zal dat op 27-28 feb zijn) en zo worden zij onze 'peer educators'. Via hen organiseren wij vele workshops in de townships.

Zelf ben ik momenteel druk bezig met het organiseren van een flahmob in waterfront (het toeristische gedeelte van kaapstad) om aandacht te trekken voor action/2015. In 2000 zijn de millenium doelstellingen bepaalt voor 15 jaar door alle wereldleiders en diezelfde wereldleiders gaan dit jaar weer bij elkaar zitten om die doelstellingen te vernieuwen. het gaat daarbij om armoede, ongelijkheid & millieudoelstellingen in de hele wereld. Action/2015 is een globale beweging van allerlei grote NGO's (amnesty international, wordlchid) die samenwerken om aandacht te trekken voor deze belangrijke meeting in september. In alle grote steden worden evenementen georganiseerd. En ik ben dus aangesteld als 'event director' voor het evenement in Kaapstad. Jaja mensen..... ik ga iets organiseren.... ;)!!

Maargoed dat zijn dus zon beetje mijn werkzaamheden. We werken met een kleine groep van ongeveer 6 mensen en het voelt echt als een familie. Ik ben dus erg blij met mijn werk. Vorig weekend ben ik op zaterdagavond met de collegas wezen schaatsen (toch nog een beetje hollands hier) en zondag naar Mzolly's geweest. Dat is een kroeg in een township en... mijn god wat een plezier heb ik daar gehad. Ik heb schijnbaar savonds met Leon zitten skypen. Het was volgens hem echter meer hikken dan praten wat ik deed. Kortom.. ook hier weten ze hoe je moet feesten.

Vanzelfsprekend heb ik ook uitgebreid kennis gemaakt met de braai. Dat is eigenlijk gewoon een bbq met heel veel, en heel lekker vlees maar hier doen ze dat gewoon 2xper week. Fantastisch eten dus.

Dit weekend zou ik eigenlijk de tafelberg gaan beklimmen met Myles en Elisabeth (collegas) maar Myles (die naam gaan jullie nog vaak horen) zei het zoals gewoonlijk op het laatste moment af. Ik kijk nu dus al 3 weken tegen die pokkeberg aan en ben er nog steeds niet opgeweest. Ben gewoon een beetje ongeduldig...

Nou dat was een korte impressie van mijn avontuur tot zo ver. Sorry Jordy voor de spelfouten, maar daar heb ik nu echt geen zin om op te letten!

Vrienden en familie! Groeten!!

  • 02 Februari 2015 - 21:37

    Frederique:

    Wauw t klinkt allemaal erg goed Joris. Steeds meer op je plek daar! Geniet ervan! Liefs fred&wout

  • 03 Februari 2015 - 13:25

    Loes:

    Fijn dat het zo goed bevalt Joris!
    Zo te horen zit je daar prima, geniet ervan!!
    XxLoes

  • 03 Februari 2015 - 15:34

    Giraffe:

    Het doet me weer goed om om te lezen dat je nu eindelijk eens jezelf ontwikkelt ;) haha nee maar ga vooral zo door, en spreek je over 2/3 weekjes weer ;)

  • 03 Februari 2015 - 18:32

    Zebra (NBG):

    Hey Joris,
    Super om te lezen dat je het zo naar je zin hebt! Eksie-perfeksie! Het zou leuk zijn als die flashmop in maart zou zijn zodat ik hem kan zien, laat me aub de datum nog even weten. Wij vliegen 27 februari naar Kaapstad en blijven er 3 weken. 2 weken rondtrekken en de laatste week blijven we in Kaapstad. Baie pret en wees versigtig!
    Groetjes, Anita de Jong

  • 08 Februari 2015 - 12:10

    Nora:

    Gaaf om te lezen Joris!! Geniet ervan!

  • 11 Februari 2015 - 08:43

    Leon:

    Geen woord van gelogen van dat hikken! :) Man man, ik hoor je nu nog steeds in mijn oren hikken. Goed dat je het zo naar je zin hebt! Zorg maar dat je Kaapstad op je duimpje kent als wij die kant op komen. Met onze Giraffe hierboven ben ik het eens: het wordt tijd dat je jezelf eindelijk eens gaat ontwikkelen! (K) Veel plezier nog daar en geniet vooral! Gr. Leon

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Zuid-Afrika, Bo-Kaap

Joris

Joris en zijn naar Kaapstad

Actief sinds 05 Jan. 2015
Verslag gelezen: 448
Totaal aantal bezoekers 4723

Voorgaande reizen:

14 Januari 2015 - 14 Juli 2015

Mijn eerste reis

Landen bezocht: